Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2016

ΓΚΟΤΧΟΛΤ ΕΦΡΑΙΜ ΛΕΣΙΝΓΚ Η ιστορία του δαχτυλιδιού (ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ)


α΄μέρος
1.Να αφηγηθείτε γραπτά με δικά σας λόγια το παραμύθι του Νάθαν. Μπορείτε να εμπλουτίσετε την αφήγηση σας και με διάλογο.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Συνοδέψτε το κείμενο σας με κάποια σχετική φωτογραφία ή ζωγραφιά.

2.Ποιες είναι οι 3 θρησκείες που αναφέρονται έμμεσα στο κείμενο; Με τη βοήθεια του καθηγητή των Θρησκευτικών να περιγράψετε με λίγα λόγια κάποια βασικά σημεία του δόγματος τους.(τοποθετήστε τα στον πίνακα)













3. Ποια κοινά στοιχεία αναδεικνύονται ανάμεσα στα δύο πρόσωπα του παρακάτω ποιήματος;
Γιασίν Μεχμέτ, «Οι Συμπατριώτες μου»

Ο ένας ήταν μουσουλμάνος
Ο άλλος ήταν χριστιανός
Κι' οι δυο τους
κάθε πρωί αντικρίζανε τον ήλιο
στην ίδια θέση.
Ο ένας τρώει ελληνικά
Ο άλλος τούρκικα
Κι' οι δυο τους
σκληρά δουλεύουν και κοιμούνται
μ' άδειο στομάχι
όχι σαν μουσουλμάνοι
μήτε σαν χριστιανοί
Σαν πεινασμένοι.
Καλούν τον Θεό τους σε μια γλώσσα
που δεν μοιάζει μ' ελληνικά
ούτε με τουρκικά
Με γλώσσα μοιάζει νηστικών που λαχταρούν
κάτι τ' αγαπημένο
Λίγο Ψωμί και λίγη Ειρήνη
Ο ένας ήταν μουσουλμάνος
Ο άλλος ήταν χριστιανός.
[πηγή: Υποστήριξη Δημόσιων Σχολείων, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου <http://www.schools.ac.cy]
4. Ο συγγραφέας ζει σε μια εποχή όπου στην Ευρώπη αναπτύσσεται το κίνημα του Διαφωτισμού το οποίο (ανάμεσα σε πολλά άλλα) θέλει να απαλλάξει τον κόσμο από τον θρησκευτικό φανατισμό. Πού φαίνεται αυτό στην παρακάτω πηγή;
Ο Βολτέρος για την ανεξιθρησκία
Απευθύνομαι σε σένα, Θεέ, που δημιούργησες όλα τα όντα. […] Κάνε αυτοί που ανάβουν κεριά με το φως της ημέρας για να σε λατρέψουν να ανέχονται αυτούς που αρκούνται στο φως του ήλιου σου˙ κάνε, αυτοί που φορούν άσπρο ράσο για να σου δείξουν την αγάπη τους να μη μισούν αυτούς που σε αγαπούν το ίδιο, φορώντας μαύρο ράσο.
Πραγματεία περί ανεξιθρησκίας (1763).
Πηγή: http://www.spartacus.schoolnet.co.uk
/


5. Ένα άλλο χαρακτηριστικό του Διαφωτισμού ήταν η συνεχής εγρήγορση του νου,η απαλλαγή από αυθεντίες και προκαταλήψεις, η αναζήτηση της αλήθειας μετά από έρευνα. Αφού διαβάσετε την παρακάτω πηγή προσπαθήστε να ερμηνεύσετε τα λόγια του Σαλαντίν:

Ένας άνθρωπος, όπως εσύ,
δε θα σταθεί αμετακίνητος εκεί,
που η τύχη και η γέννηση τον έχουν ρίξει·
ή κι αν μείνει, θα μείνει, γιατί καλά το ερεύνησε,
βρήκε τους λόγους και το καλύτερο επέλεξε

Ο ορθός λόγος εναντίον της προκατάληψης
Το πρώτο ήταν να μην παραδέχομαι ποτέ τίποτα για αληθινό, αν δεν το ξέρω ολοφάνερα για αληθινό˙ δηλαδή ν’ αποφεύγω προσεκτικά τη βιασύνη και την προκατάληψη, και να μην περιλαμβάνω της κρίσεις μου τίποτα παραπάνω απ’ ό,τι θα παρουσιάζεται στο νου τόσο ευδιάκριτα ώστε να μη μου δίνεται καμιά ευκαιρία ν’ αμφιβάλλω γι’ αυτό.
Ντεκάρτ, Λόγος περί της μεθόδου (1637), μτφρ. Χρ. Χρηστίδης, Παπαζήσης, Αθήνα 1976, σ. 19.

Β΄μέρος

6.Το δακτυλίδι σαν αντικείμενο έχει πάρα πολλούς συμβολισμούς ανά τους αιώνες. Αναζητήστε κάποια παραδείγματα χρήσης του σε διάφορες ιστορικές εποχές μέχρι τη σημερινή όπου θα καταδεικνύεται ο συμβολισμός του.

7.Το δακτυλίδι επίσης είναι αγαπητό μοτίβο στα παραμύθια, στη λογοτεχνία ακόμα και στον κινηματογράφο. Συνήθως μάλιστα έχει μαγικές ιδιότητες. Μπορείτε να βρείτε 1-2 παραδείγματα;


8.Προσπαθήστε να γράψετε και εσείς ένα παραμύθι (περίπου 150-200 λέξεις) με κάποιο μαγικό δακτυλίδι. Είστε ελεύθεροι να επιλέξετε την πλοκή, ακόμα και αν δεν έχει σχέση με τη θεματολογία του κειμένου που μελετήσαμε. Μην ξεχνάτε ωστόσο τα βασικά στοιχεία (όπως έχετε διδαχθεί) της αφήγησής σας: Χρόνο, τόπο, πρόσωπα, πρόβλημα, εξελίξεις, λύση.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου