Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2016

Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ

ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ(κατ'επιλογή του διδάσκοντα)


Στόχοι των δραστηριοτήτων:
α)Διερεύνηση των συναισθημάτων και των αναγκών της Άννας
β)Επισήμανση του ιστορικού πλαισίου (πόλεμος)
γ) Προβληματισμός πάνω σε διαχρονικά εφηβικά ζητήματα
δ) Κατάκτηση του ημερολογίου ως γραπτό κείμενο(αναγνώριση χαρακτηριστικών του και κατανόηση χρήσης του μέσα από βιωματικές καταστάσεις)

1) Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα με στοιχεία από το κείμενο:
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΑΝΝΑΣ ΓΙΑ
ΤΗ ΜΑΡΓΚΟΤ
ΤΗΝ ΜΗΤΕΡΑ
ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ














ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ












2)Να υπογραμμίσετε και να καταγράψετε τρία (3) τα σημεία μέσα στο κείμενο, όπου φαίνεται έντονα η αποξένωση της Άννας και από τους δύο γονείς της.

3)Ποιες ανάγκες της Άννας (ως έφηβης) διαφαίνονται μέσα στο ημερολόγιό της;Τι την ωθεί να γράψει ημερολόγιο;  Έχετε και εσείς τις ίδιες ανάγκες με την Άννα ως συνομήλικοι. Ποιες άλλες ανάγκες έχετε εσείς και πώς τις εκφράζετε;

     

4)Η Άννα σε πολλά σημεία αναρωτιέται για το αν οι γονείς της επιτελούν σωστά το ρόλο τους. Ποιος, κατά τη γνώμη σας, είναι αυτός ο ρόλος; Πώς πρέπει να λειτουργούν οι σωστοί γονείς, ώστε τα παιδιά να αισθάνονται πλήρη ικανοποίηση;

5) Τι θα έλεγε η Άννα (αν μπορούσε) σε κάθε μέλος της οικογένειας και ποια πιστεύετε θα ήταν η αντίδραση; Επιλέξτε έναν χαρακτήρα (Μαργκότ, μητέρα, πατέρας)και φανταστείτε έναν διάλογο με αυτόν και την Άννα. Δώστε το δικό σας τέλος στη συζήτηση.


Ζλάτα Φιλίποβιτς, Ένα Ημερολόγιο από το Σεράγεβο (απόσπασμα)
Το ημερολόγιο αναφέρεται στον πόλεμο στο Σεράγεβο, αλλά τα αφηγούμενα μπορούν να συμβούν σε κάθε τόπο που βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση.
Δευτέρα 29 Ιουνίου 1992
Dear Mimmy
ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΠΙΑ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΒΙΔΕΣ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ! ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΙΝΑ! ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ! ΚΑΙ ΤΟ ΦΟΒΟ!
Η ζωή μου δεν είναι όλα αυτά!
Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει μια μαθήτρια έντεκα χρονών επειδή θέλει να ζήσει! Μια μαθήτρια που δεν πηγαίνει πια στο σχολείο, που δε νιώθει καμία χαρά, καμία από τις συγκινήσεις μιας μαθήτριας. Ένα παιδί που δεν μπορεί να παίζει πια, που έχει μείνει χωρίς φίλες, χωρίς ήλιο, χωρίς πουλιά, χωρίς επαφή με τη φύση, χωρίς φρούτα, χωρίς σοκολάτες, χωρίς καραμέλες, ένα παιδί που έχει μείνει μόνο με λίγο γάλα σε σκόνη. Ένα παιδί που, με μια μόνο λέξη, δε ζει σαν παιδί. Ένα παιδί του πολέμου. Τώρα πια συνειδητοποιώ πραγματικά ότι βρίσκομαι μέσα σ' έναν πόλεμο, ότι είμαι μάρτυρας ενός βρόμικου και απεχθούς πολέμου. Εγώ, όπως επίσης και χιλιάδες άλλα παιδιά μιας πόλης που καταστρέφεται, κλαίει, θρηνεί, ελπίζει σε μια βοήθεια που δε θα έρθει. Θεέ μου, θα σταματήσουν όλα αυτά μια μέρα, θα μπορέσω να ξαναγίνω μαθήτρια, να ξαναγίνω ένα παιδί που θα είναι χαρούμενο επειδή είναι παιδί; Άκουσα να λένε ότι η παιδική ηλικία είναι η πιο όμορφη περίοδος της ζωής. Ήμουν χαρούμενη όταν ζούσα σαν ένα φυσιολογικό παιδί, αυτός ο βρόμικος πόλεμος, όμως, μου πήρε τα πάντα. Για ποιο λόγο; Είμαι θλιμμένη. Θέλω να κλάψω. Κλαίω.
Η Ζλάτα σου
Απόσπασμα από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ
Παρασκευή 23 Ιουλίου 1943

Αγαπητή Κίττυ,
Έχω διάθεση να σου διηγηθώ τι θέλει να κάνει ο καθένας μας όταν θα βγούμε από εδώ. Η μεγαλύτερη επιθυμία της Μαργκό και του Βαν Ντάαν είναι να βουτήξουν ως το σαγόνι μέσα σε ένα πολύ ζεστό μπάνιο και να μείνουν εκεί μισή ώρα τουλάχιστον. Η κυρία Βαν Ντάαν θέλει, πριν απ΄όλα, να φάει γλυκά.Ο Ντύσσελ δεν σκέφτεται παρά τη Λόττε, τη γυναίκα του.Η μαμά θέλει να ξαναβρεί τον καφέ της, ο μπαμπάς να επισκεφτεί τον κύριο Βόσσεν και ο Πέτερ να πάει στον κινηματογράφο.Εγώ απλώς θα πετούσα από την χαρά μου και θα ΄μουν τόσο ευτυχισμένη, ώστε δεν θα ‘ξερα από πού να αρχίσω. Εκείνο που επιθυμώ πιο πολύ είναι να ξαναβρεθώ στο σπίτι μου, να μπορώ να κυκλοφορώ ελεύθερα, να κινούμαι και τέλος να εργάζομαι συστηματικά, δηλαδή να ξαναβρώ το σχολείο…………….
Δική σου Άννα

6)Αφού μελετήσετε τα παραπάνω αποσπάσματα να απαντήσετε στα εξής:

-Ποια κοινά έχει η Άννα με την Ζλάτα (50 χρόνια μετά);

-Ποια δεινά προκαλεί ένας πόλεμος, όποια μορφή και να έχει αυτός;

-Ποια μπορεί να είναι τα κοινά χαρακτηριστικά ενός ημερολογίου ως προς τη μορφή, το περιεχόμενο, το ύφος, τον τρόπο έκφρασης, το πρόσωπο αφήγησης, την πρόθεση κ.α; 



7)Παρατηρείστε τις παρακάτω εικόνες. Διαλέξτε αυτή ή αυτές που πιστεύετε ότι σας ταιριάζει,-ουν ως έφηβο.Ποια χαρακτηριστικά της εφηβικής ηλικίας διακρίνετε σε αυτές;









 8)Ήρθε η ώρα να γεμίσετε τη δική σας σελίδα!Καταγράψτε στο ημερολόγιο σας  ένα γεγονός που συνέβη ανάμεσα σε εσάς και τους γονείς σας είτε τους φίλους σας (αρνητικό ή θετικό) για το οποίο επιθυμείτε να εκφράσετε ελεύθερα τα συναισθήματά σας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου