Ἀγαπητοί, μὴ γινώμεθα τῶν ἀλόγων θηριωδέστεροι.
|
Αγαπητοί, ας μη γίνουμε αγριότεροι από τα
ζώα.
|
Ἐκείνοις πάντα κοινὰ καὶ οὐδὲν τοῦ ἄλλου
πλέον ἔχει·
|
Σ’ εκείνα όλα είναι κοινά και κανένα δεν
έχει περισσότερα από τα άλλα·
|
σὺ δὲ ἄνθρωπος ὤν, θηρίου γίνῃ χαλεπώτερος,
|
εσύ όμως αν και είσαι άνθρωπος, γίνεσαι πιο
άσπλαχνος από τα θηρία,
|
μυρίων πενήτων τροφὰς μιᾷ κατακλείων οἰκίᾳ.
|
κλείνοντας ερμητικά σε ένα σπίτι όσα
τρόφιμα θα αρκούσαν για να θρέψουν αμέτρητους φτωχούς.
|
Καίτοι γε οὐχ ἡ φύσις ἡμῖν μόνη κοινή,
|
Και βέβαια, δεν είναι μόνο η φύση μας
κοινή,
|
ἀλλὰ καὶ ἕτερα πλείονα·
|
αλλά και άλλα περισσότερα·
|
οὐρανὸς κοινὸς καὶ ἥλιος καὶ σελήνη καὶ
ἀστέρες καὶ ἀὴρ καὶ θάλασσα καὶ γῆ καὶ ζωὴ καὶ τελευτὴ καὶ γῆρας καὶ νόσος
καὶ ὑγεία καὶ χρεία τροφῆς καὶ ἐνδυμάτων.
|
κοινός είναι ο ουρανός και ο ήλιος και η
σελήνη και τα αστέρια και ο αέρας και η θάλασσα και η γη και η ζωή και ο
θάνατος και τα γηρατειά και οι αρρώστιες και η υγεία και η ανάγκη τροφής και
ρούχων.
|
Πῶς οὖν οὐκ ἄτοπον
|
Πώς λοιπόν δεν είναι παράλογο
|
τοὺς ἐν τοσούτοις κοινωνοῦντας ἀλλήλοις
|
αυτοί που μοιράζονται τόσα πολλά μεταξύ
τους
|
ἐν τοῖς χρήμασιν οὕτως εἶναι πλεονέκτας,
|
στα χρήματα να είναι τόσο πλεονέκτες,
|
καὶ τὴν αὐτὴν μὴ διατηρεῖν ἰσονομίαν;
|
και να μη διατηρούν την ίδια ισονομία;
|
Ὁ γὰρ θάνατος τῆς μὲν ἀπολαύσεως ἀπάγει,
|
Γιατί ο θάνατος απομακρύνει από την
απόλαυση
|
πρὸς δὲ τὰς εὐθύνας ἄγει.
|
και οδηγεί στην τιμωρία.
|
Ἵν’ οὖν μὴ τοῦτο γένηται,
|
Για να μη γίνει κάτι τέτοιο,
|
πολλῇ χρησώμεθα τῇ ἐλεημοσύνῃ.
|
ας εφαρμόσουμε την ελεημοσύνη.
|
Αὔτη γάρ ἐστιν ἡ βασίλισσα τῶν ἀρετῶν,
|
Γιατί αυτή είναι η βασίλισσα των αρετών,
|
ἥ καὶ ἑξαιρήσεται ἡμᾶς τῆς τιμωρίας.
|
η οποία θα μας απαλλάξει από την τιμωρία.
|
Τὰ περιττὰ δὴ ποιήσωμεν χρήσιμα,
|
Ας κάνουμε τα περιττά χρήσιμα,
|
τὸν πολὺν προέμενοι πλοῦτον,
|
αφού παραμερίσουμε τον πολύ πλούτο,
|
καὶ ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς κρίσεως,
|
και την ημέρα της κρίσεως,
|
κἄν μυρία ὧμεν πεπλημμεληκότες,
|
ακόμη κι αν έχουμε διαπράξει πολλά παραπτώματα
|
ὁ Θεὸς μεταδώσει συγγνώμης ἡμῖν.
|
ο Θεός θα μας συγχωρήσει.
|
Ἰωάννης Χρυσόστομος, Εἰς τὸ ῥητὸν τοῦ
Προφήτου Δαυΐδ, PG 55, 517-518 (διασκευὴ)
© Ελληνικός
Πολιτισμός - Γιάννης Παπαθανασίου
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ MEΤΑΦΡΑΣΗ
Ὁ
Χριστὸς πλούσιος ὤν ἐπτώχευσε, ἵνα καὶ ἡμεῖς τοὺς πτωχοὺς ὡς ἀδελφοὺς τοῦ
ἡμετέρου Δημιουργού καὶ κριτοῦ ἐλεήσωμεν. Καὶ τί τῆς φιλοπτωχίας τὸ κέρδος; Ἐν ἡμέρᾷ πονηρᾷ ῥύσεται αὐτὸν ὁ Κύριος. Δηλοῖ δὲ τὴν τῆς κρίσεως ὀδύνας τοῖς ἁμαρτωλοῖς καὶ πόνους ἐπιφέρουσαν. Ῥύσεται φῶς τοὺς φιλοπτώχους ὁ Κύριος. Χρεωστεῖ γὰρ αὐτοῖς φιλανθρωπίαν, ὡς αὐτὸς τὴν ἐλεημοσύνην παρ’ αὐτοῖς δανεισάμενος· καὶ διὰ μὲν τοῦ Σολομώντος εἰπὼν· Ὁ ἐλεῶν πτωχὸν δανείζει Θεόν.
Ἀθανάσιος
ὁ Μέγας, 27.196.29-38
Πρόσθετες ερώτησεις
1)« Ο
Χριστός, ενώ ήταν πλούσιος πτώχευσε……. του Δημιουργού μας και κριτή».Ποια σχέση
φαίνεται να υπάρχει ανάμεσα στο θεό και τους φτωχούς;
2)Τι
εννοεί ο Μέγας Αθανάσιος όταν αναφέρει ότι ο θεός χρωστάει φιλανθρωπία σε όσους
είναι οι ίδιοι φιλάνθρωποι;
3)Πώς
αντιλαμβάνεστε τώρα την τελευταία ρήση «Εκείνος
που ελεεί το φτωχό δανείζει το Θεό»;
4) Στο κείμενο του Ι.Χρυσοστόμου
αναφέρεται « … μυρίων πενήτων τροφὰς μιᾷ κατακλείων
οἰκίᾳ».Ποιο παγκόσμιο κοινωνικό πρόβλημα-φαινόμενο καταδεικνύεται;
5)Α φού παρακολουθήσετε το παρακάτω
βίντεο, να καταγράψετε σύντομα τις παρατηρήσεις σας. www.youtube.com/watch?v=MJQSmdKSVoc.
6)Τι σημαίνει ο στίχος «όσα
κοστίζουν μια δραχμή για άλλους κοστίζουν μια ζωή» από το τραγούδι του Σωκράτη
Μάλαμα που χρησιμοποιείται ως μουσική επένδυση του παραπάνω βίντεο;
7)Να
σχολιάσετε τις παρακάτω εικόνες. Τι κοινό έχει η δεύτερη με αυτή του βιβλίου
σας (Ελ Γκρέκο);
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου