Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Ικεσία Θέτιδας

Ραψωδία Α 494-612 (Σκηνές από τον Όλυμπο)

ΙΚΕΣΙΑ ΘΕΤΙΔΑΣ ΣΤ. 503-510
Η ικεσία προοικονομείται ήδη στο στίχο 420, όπου η μητέρα του Αχιλλέα υποσχέθηκε να ανέβει στον Όλυμπο.
1)Γονατίζει μπροστά στον Δία αγγίζοντας με το αριστερό χέρι τα γόνατά του και με το δεξί το πηγούνι και τα γένια του (τυπική στάση ικεσίας).
2)Τον προσφωνεί Διά πάτερ.
3)Του υπενθυμίζει (με απλό υπαινιγμό) την παλιά της εκδούλευση (αρχή της προσφοράς και ανταπόδοσης).
4)Τον παρακαλά να τιμήσει το γιό της τονίζοντας την τραγική του μοίρα και δίνοντας έμφαση στην αδικία του Αγαμέμνονα.
5)Προβάλλει το αίτημά της: να χαρίσει νίκες στους Τρώες μέχρι να αποζητήσουν μετανιωμένοι οι Αχαιοί τον Αχιλλέα (αποκατάσταση της τιμής του).

ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑ
Ο Δίας καθυστερεί να δώσει μια απάντηση, διστάζει, δυσφορεί, μένει σιωπηλός για αρκετή ώρα. Η Θέτιδα απορεί, ζητάει μια απάντηση (αρνητική ή θετική) και αρχίζει να αισθάνεται κατώτερη θεά (με όλα όσα της έχουν επιβληθεί στη ζωή της π.χ γάμο με θνητό, ολιγόζωο και ατιμασμένο υιό, πιθανή  απόρριψη της ικεσίας της).
Γιατί καθυστερεί να απαντήσει ο Δίας;
Α)Ίσως θεωρεί ότι πρέπει να κρατήσει ουδέτερη στάση στον πόλεμο.
Β)Φοβάται την οργισμένη αντίδραση της Ήρας.

Τελικά πείθεται (και η βουλή γενόνταν του Κρονίδη). Γιατί;
1)Είναι προστάτης της ικεσίας (Ικέσιος Δίας) και δεν είναι σωστό να ταπεινώσει τη Θέτιδα.
2)Ίσως θυμάται τη συνεισφορά της Θέτιδας στο παρελθόν, όταν αυτή τον έσωσε.
3)Ίσως αισθάνεται ότι το λιγότερο που μπορεί να της προσφέρει είναι μια ικανοποίηση μιας και την έχουν καταδικάσει να φέρει στον κόσμο αντί για έναν αθάνατο και ατρόμητο γιο, έναν θνητό και ολιγόζωο.
4)Ίσως αναγνωρίζει την αδικία εις βάρος του Αχιλλέα και τάσσεται υπέρ του.

Αντίδραση Ήρας (Ανθρωπομορφισμός)
Η Ήρα αντιλαμβάνεται την παρουσία της Θέτιδας και ξεσπάει από θυμό και ζήλια. Κατηγορεί τον Δία ότι της κρύβει πράγματα και ότι σκοπεύει να ευνοήσει τους Τρώες. Ο Δίας, αν και αρχικά φοβήθηκε την αντίδραση της (στ. 519-523), τελικά επιβάλει τη θέληση του, της ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι υποχρεωμένος να μοιράζεται όλες τις σκέψεις του μαζί της και την απειλεί με ξυλοδαρμό! Η Ήρα αναγκάζεται να υποχωρήσει μπροστά στην εκρηκτική αντίδραση του άντρα της και υπακούει στις εντολές του.
Παρέμβαση Ήφαιστου (Ανθρωπομορφισμός)
Στην συμφιλιωτική παρέμβασή του ο Ήφαιστος παρουσιάζει κάποια σοβαρά και κάποια κωμικά στοιχεία:
ΣΟΒΑΡΑ
ΚΩΜΙΚΑ
-Σπεύδει να συμφιλιώσει τους γονείς του .
-Παρηγορεί και δίνει συμβουλές στη μητέρα του.
-Στενοχωριέται και ανησυχεί για τη σωματική ακεραιότητα της μητέρας του και αισθάνεται αδύναμος να την προστατέψει.
-Σε όλες τις αντιδράσεις του είναι έντονος ο ανθρωπομορφισμός, καθώς θυμίζει ένα παιδί που προσπαθεί απεγνωσμένα να βοηθήσει την οικογένειά του.
-Παρουσιάζει με κωμικό τρόπο την παντοδυναμία του Δία (και την τράπεζαν μας βάλει επάνω-κάτω·να θέλει μας κατρακυλά απ' το θρονί μας όλους)και την αδυναμία του να την προστατέψει.
-Θυμίζει στη μητέρα του τη δική του τραγική εμπειρία(αυτός από τον πόδα
μ' έπιασε και μ' απόλυσε του Ολύμπου απ' το κατώφλι.
-Αν και κουτσός, αναλαμβάνει το ρόλο του οινοχόου (σερβιτόρου), προκαλώντας το γέλιο και την ευθυμία των υπόλοιπων θεών.

ΑΓΟΡΑ ΑΧΑΙΩΝ –ΑΓΟΡΑ ΘΕΩΝ (ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ)
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
ΔΙΑΦΟΡΕΣ
-Κεντρικό θέμα η τιμή του Αχιλλέα
-Επικρατεί εκρηκτική ατμόσφαιρα
-Διαφωνούν δύο πρόσωπα
-Ο ισχυρότερος επιβάλλει τη θέλησή του.
-Υπάρχει προσπάθεια κατευνασμού (Νέστορας-Ήφαιστος)
-Ανθρώπινο #θεϊκό επίπεδο
-Μεγαλύτερη ένταση, διάρκεια και σοβαρότητα στην συνέλευση των θνητών.
-Η συνέλευση των Αχαιών έχει άσχημη κατάληξη, ενώ των θεών ευχάριστη.
-Η συμφιλιωτική παρέμβαση του Νέστορα δεν είναι αποτελεσματική.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου