Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2015

ραψωδία Ι

 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΟΔΥΣΣΕΑ:
-Προβάλει τη φιλοξενία και το αίσθημα δικαίου (ισόμοιρο τραπέζι) του Αγαμέμνονα, προσπαθώντας να δημιουργήσει ευνοϊκό κλίμα για την επανασύνδεση των δύο ανδρών.
-εκθέτει με συντομία  την κρίσιμη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι Αχαιοί.
-Αναλύει την κατάσταση παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία (κυρίως την αλαζονική και επιθετική συμπεριφορά του Έκτορα).
-Υπενθυμίζει στον Αχιλλέα τις νουθεσίες του Πηλέα προς το γιο του (αξία αυτοκυριαρχίας)
-Απαριθμεί τα πολύτιμα δώρα που του προσφέρει ο Αγαμέμνων.
-Επιστρατεύει συναισθηματικά επιχειρήματα ικετεύοντας τον να λυπηθεί τουλάχιστον τους Αχαιούς και τονίζει την ηθική επιβράβευση(δόξα, τιμή) σε περίπτωση που δεν τον συγκινήσουν τα υλικά δώρα.


ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑ
Επιβεβαιώνεται ακόμα μια φορά η ρητορική του δεινότητα και η πολυμήχανη φύση του. Χρησιμοποιεί άλλοτε συναισθηματικά και άλλοτε λογικά επιχειρήματα, προκειμένου να πετύχει το στόχο του. Έχει επίγνωση του βαθμού δυσκολίας αυτής της παρέμβασης και προσπαθεί να είναι προσεχτικός και ουδέτερος. Κολακεύει έμμεσα τον Αχιλλέα, στοχεύει στο φιλότιμό του και τονίζει ανώτερες αξίες όπως τη μεγαλοψυχία, την αγάπη προς τους συντρόφους, τη δόξα και την τιμή κ.α(αξίες που χαρακτηρίζουν και τον ίδιο άλλωστε.)

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ΑΧΙΛΛΕΑ
-Δηλώνει ότι θα μιλήσει καθαρά και ξάστερα και ότι οι αποφάσεις του είναι αμετάκλητες.
-Προβάλλει ως αιτία της στάσης του την αχαριστία που του έδειξαν οι Αχαιοί. Νιώθει ότι άδικα θυσιαζόταν όλον αυτόν τον καιρό.
-Με μια σειρά ρητορικών ερωτήσεων και μια παρομοίωση εκφράζει την πίκρα του και το παράπονο του για την αρπαγή της Βρισηίδας.
-Υποτιμά και ειρωνεύεται τον Αγαμέμνονα αναφορικά με το χτίσιμο τείχους.
-Απειλεί ότι θα φύγει την επομένη στη Φθία μιας και δεν τον ενδιαφέρει να πολεμήσει τον Έκτορα. Συνιστά στους άλλους αρχηγούς να είναι προσεχτικοί ώστε να μην ξεγελάσει και αυτούς και ξεδιάντροπος Αγαμέμνονας.
- Απορρίπτει τα δώρα, δηλώνοντας ότι δεν έχει ανάγκη από υλική επιβράβευση αλλά ηθική δικαίωση (η ψυχή και η αξιοπρέπεια δεν εξαγοράζονται).
-Επιλέγει το αντιηρωικό ιδανικό και προτρέπει τους Αχαιούς να βρουν άλλη λύση στο πρόβλημά τους ή να φύγουν και αυτοί!


ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΑΧΙΛΛΕΑ
Φαίνεται ειλικρινής και αμετάπειστος. Απεχθάνεται τους διπρόσωπους ανθρώπους. Προβάλλει έντονα το θέμα της τιμής και της  αξιοπρέπειας. Δεν είναι διατεθειμένος να εξαγοραστεί και να προδώσει τις ηθικές του αξίες. Από την άλλη μεριά είναι πεισματάρης, προσβλητικός και εκδικητικός απέναντι στον Αγαμέμνονα, αλαζονικός σε σχέση με την αξία του στον Τρωϊκό πόλεμο και εγωιστής που δεν βάζει το κοινό καλό (σωτηρία Αχαιών) πάνω από ο δικό του. Φτάνει σε σημείο να απορρίψει το ηρωϊκό ιδανικό που τον χαρακτηρίζει απόλυτα εξαιτίας της τεράστιας απογοήτευσης και ατίμωσης που νιώθει.

ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ-ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ
Στ. 323-327 Παρομοίωση (Αναφορικό μέρος στ.323-324, Δεικτικό μέρος στ.325-327, Κοινός όρος=αφοσίωση με αυταπάρνηση)
Στ.321-322, 337-340 Ρητορικές ερωτήσεις
Στ.379-387 Σχήμα Αδυνάτου


ΣΗΜΕΙΑ ΟΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ Η ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ
-στ.314-315 (κανένας δεν μπορεί να τον πείσει)
-στ.358-359 (αύριο θα κάνει θυσίες και θα φύγει)
-Στ.375 (δεν με ξεγελά πάλι ο Αγαμέμνων)
-στ.379-387 (και είκοσι φορές παραπάνω δώρα να του δώσει, δεν τα δέχεται)
-Στ. 425-426 (εγώ θα μείνω στον θυμό μου)


ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ και ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
-249-250: Αν γίνει το κακό, δύσκολα αναστρέφεται.
-252-259: Οι γονείς ξέρουν πολύ καλά τα ελαττώματα των παιδιών τους και προσπαθούν να τους διδάξουν το σωστό.
-στ. 256-257: Πρέπει να είμαστε μεγαλόψυχοι, ταπεινοί και να δείχνουμε αυτοκυριαρχία και όχι αλαζονεία.
-στ.309 : οι σωστοί άνθρωποι είναι ειλικρινείς και όχι διπρόσωποι
-στ.316: Η αχαριστία είναι πολύ κακό πράγμα σε αντίθεση με την αναγνώριση ευγνωμοσύνης.
-στ.340-349 Όλοι οι σύζυγοι αγαπούν τις γυναίκες τους και πασχίζουν γι’ αυτές.
-στ. 408-409: Η ψυχή μας δεν είναι ούτε λάφυρο, ούτε εξαγοράζεται.
-414-415: Η αγάπη για τη ζωή (και η επιστροφή στην πατρίδα).

                                                            





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου